• طرح جامع بیمارستان هوشمند

  • 16 شهریور ، 1397

طرح جامع بیمارستان هوشمند

  • هوش مصنوعی تشخیص را ایجاد می کند، روبات عمل جراحی انجام می دهد و پزشکان تمام فرایندها را از طریق صفحه لمسی مدیریت می کنند - این چیزی است که  در بیمارستان های آینده به نظر می رسد اتفاق خواهد افتاد  و ما چقدر دور از این آینده هستیم؟ بسیاری از امکانات بیمارستان در حال حاضر راه خود را به تبدیل شدن به بیمارستان های هوشمند با آخرین فن آوری و در جایی که همه چیز به هم مرتبط و متصل هستند می پیمایند یک بیمارستان ساختار یافته دیجیتالی که هوشمندانه تمام بخش های خود  را به هم  متصل می کند، یک مفهوم است که برای مدتی در حاشیه بوده است، اما این اتفاق مستلزم جه چیزی است ؟ آنچه در حال حاضر بخشی از روال بالینی امروز است در چه بخش هایی از آن نیاز به عقب نشینی وجود دارد؟

    بسیاری از موسسات  درمانی در حال حاضر متعهد  به  "طرح جامع بیمارستان هوشمند"هستند. هدف طرح این است که مراقبت از بیمار را از طریق فرایندهای دیجیتال و فناوری های جدید  و کاهش فعالیت های همزمان افراد غیر متخصص بهبود بخشد.. در زمینه دیجیتالی سازی، این برنامه برای دستیابی به این هدف از طریق پلتفرم های ارتباطی، یک شبکه چند رسانه ای و برنامه های کاربردی استفاده می کند که مراقبت های بیمار یا مراقبت های بعدی را تسهیل می کند. در اینده ، بیمارستان ها به تدریج می خواهند از فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی، روباتیک و چاپ سه بعدی نیز استفاده کنند  بیمارستان های  امروز-آینده

    روبات های جراحی نه تنها کار انسان را راحت تر می کنند، بلکه جراحی دقیق تر را انجام می دهند که به عوارض قابل ملاحظه کمتری می انجامد.

    بسیاری از راه حل های هوشمند در حال حاضر تحقق یافته اند یا حداقل به راه خود برای اجرای آن رسیده اند. سیستم های جراحی کامپیوتری مانند پلت فرم ناوبری جراحی Brainlab بخش چندوجهی از عمل جراحی را برای چندین سال در نظر گرفته اند. علاوه بر این، تعدادی از پروژه ها استفاده از واقعیت افزوده در اتاق عمل را بررسی می کنند و بسیار امیدوار کننده هستند. در قلب و عروق، نقشه برداری سه بعدی برای تسهیل سفارشی سازی نقشه قلب بیمار در حال محبوب شدن است. این تکنولوژی به پزشکان امکان می دهد بینش جدیدی را در قلب فرد بیمار به دست آورند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد استفاده برای ارزیابی رادیوگرافی پتانسیل بالایی را نشان می دهد. دقت در تشخیص سرطان یا بیماری های عصبی نیز شگفت انگیز است.

    برخی از جنبه های بیمارستان هوشمند در حال حاضر به کار گرفته شده اند، به طور مثال در اتاق های عمل. Spital Thun (بیمارستان Thun) در سوئیس یک نمونه عالی از این است. رئیس بخش جراحی می تواند بر روی مانیتور در منطقه ورودی که آیا اتاق های عمل اشغال شده است و اینکه آیا تمام جراحی ها بر اساس برنامه ریزی شده است، نظارت داشته باشد. در OR یک رایانه دسترسی به کلیه مراحل جراحی و پرونده پزشکی الکترونیکی بیمار را فراهم می کند. دستیار دیجیتال دستورالعمل مناسب  و وسایل مورد نیاز را نشان می دهد و حتی اگر از طریق صفحه نمایش لمسی انتخاب شده باشد، برخی از روش های جراحی را انجام می دهد.

    همزمان که  کارکنان پزشکی Spital Thunکه از ابزار کمک جراحی دیجیتال استفاده می کنند ، در بیمارستان دانشگاه Essen یک روبات است که در واقع عمل جراحی انجام می دهد. سیستم جراحی "داوینچی" دارای چهار بازوی روباتیک است. سه بازو از آن که با دستگاههای میکروسکوپی یکبار مصرف مجهز هستند ، عمل جراحی حداقل تهاجمی را با برشهایی که کمتر از یک سانتی متر دارند انجام می دهد. بازوی چهارم دارای سیستم دوربین سه بعدی است. داوینچی توسط پزشکان آموزش دیده و ماهر از طریق یک کنسول جداگانه اداره می شود. پزشکان قادر به دریافت تصاویر 3D از جراحی در داخل بدن بیمار می باشند. بیش از 4000 سیستم جراحی da Vinci در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می شود. چشم انداز در برابر واقعیت بعضی از بیمارستان ها توانسته اند تا برخی ازچک  باکس های  "بطرح جامع بیمارستان هوشمند" خود را  درحوزه  تکنولوژی با موفقیت تیک بزنند. البته در همین حال، جنبه دیجیتالی سازی از لحاظ اتصال به بیمارستان، همانطور که توسط شرکت UNITY پیش بینی شده، به نظر می رسد عقب مانده است.

    UNITY خدمات مشاوره ای ارائه می دهد و مراکز مراقبت های بهداشتی را در راه خود برای تبدیل شدن به یک بیمارستان هوشمند راهنمایی می کند. این شرکت یک سناریوی موردی ارائه می دهد که ممکن است در یک بیمارستان وابسته اتفاق بیفتد: یک تصادف اتفاق افتاده است. پزشک اورژانس پزشکی اطلاعات شخصی را جمع آوری می کند و به صورت دیجیتالی آن را به بیمارستان منتقل می کند، قبل از اینکه بیمار به آن مرکز منتقل شود. این تضمین می کند که بیمار نه تنها درمان سریع و شخصی را پس از ورود وی به بیمارستان دریافت می کند بلکه پزشک  قادر است   با راه حل های راه دور telemedicine متصل  شود. سیستم موقعیت مکانی موقتی و ارزیابی وضعیت دستگاه های پزشکی اطمینان حاصل می کند که پزشک و بیمار به سرعت تجهیزات لازم را دارا می باشند. در صورت نیاز، ایمپلنت های سفارشی و سایر محصولات را می توان به لطف چاپگر داخلی تولید کرد. پزشک همچنین به صورت دیجیتالی  نیاز مصرف دارو را ثبت می کند تا  دارو را   از طریق نسخه الکترونیکی (تجویز الکترونیکی) به حداقل زمان ممکن برساند. تمام داده های بیمار به صورت دیجیتالی در یک ابر ذخیره می شود و می تواند بلافاصله درویزیت یا ملاقات بیمار در دسترس باشد.

    گام اول و پایه و اساس یک بیمارستان هوشمند ثبت رکورد بیماربه صورت الکترونیکی است. اگر تمام داده های بیمار در یک فرمت دیجیتال در دسترس باشد، می توانید از تمام بخش ها و ذینفعان بیمارستان همه زمان ها استفاده کنند. در شرایط اضطراری، پزشک قادر است هر گونه شرایط یا حساسیت های قبلی که بیمار ممکن است داشته باشد را بررسی کند. نیازی به گفتن نیست، این همه مراحل درمان بعدی را سریع می کند.  تمام مفاهیم بیمارستان هوشمند به صراحت بر روی بیمار و رفاه او تمرکز می کنند. بارها و بارها، تأکید بر این واقعیت که همه چیز در بهترین شرایط بیمار اتفاق بفتد.
    علیرغم فرآیندهای دیجیتالی و فنی، بیمارستان بدون فاکتور انسانی تصور نمیشود. ماشین ها حس مشترک ندارند و کورکورانه کاری را انجام می دهند که انسان به آنها می گوید. به عنوان مثال، اگر یک برنامه یادگیری ماشین با اطلاعات غلط تغذیه شود، پس از آن الگوهای اشتباه را یاد میگیرد. فقط زمانی که انسان آن را با 100 درصد یافته های دقیق تغذیه می کند، هوش مصنوعی می تواند تشخیص صحیح را یاد بگیرد. و حتی یک ربات جراحی به طور کامعمل نمی کند و توسط جراحان کنترل می شود.

    به همین دلیل است که ما باید برای آینده یک چیز را باید به یاد داشته باشیم: دیجیتالی کردن عالی است، اما کنترل انسانی بهتر است. بنابراین تمام اشخاص در یک بیمارستان هوشمند - مردم و دستگاه ها - باید هوشمندانه عمل کنند.
  • https://www.salamnopa.com/articles/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF
  •  

ثبت نظر :