• شاید بشود در سال 97 جبران کنید

  • 29 دی ، 1396

 

10 نوع مهارت و 4 حوزه کاری برای موفقیت در سال پیش رو

به نظر می رسد در سال 1395دو موضوع برای کسانی که می خواهند کسب و کار جدیدی شروع کنند به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی باید روشن باشد. اول اینکه چه مهارت هایی برای حضور در بازار جدید باید داشته باشند و دوم اینکه چه کاری را شروع کنند(یعنی اینکه به ارائه چه محصول و یا خدماتی بپردازند)؟

 

مجتبی عندلیب آذر*

در آستانه سال جدیدی هستیم، این که واقعا چه دلیلی دارد که نگران و یا خوشحال از آمدن سال جدید و یا رفتن سال کهنه باشیم زیاد مشخص نیست ولی چیزی که تقریبا مشخص است این است که بنا بر بسیاری از ویژگی های روانی به خصوص ما ایرانیان، عادت کرده ایم که برای انجام و شروع فعالیتهایمان جهت رسیدن به اهدافمان یک مقطع تاریخی داشته باشیم. مقاطعی مانند شنبه ها، سر ماه، بعد ماه رمضان، از اول سال و.....

سال 1395 سالی خواهد بود به مانند بقیه سالهای اخیر با این تغییر که به نظر می رسد برای فعالان بخش اقتصادی به دلیل برداشته شدن بخشی از تحریم های بین المللی گشایشی حاصل شده است. اما  اگر بخواهیم در این مختصر بگوییم که در فضای کسب و کار سال 95 چه فعالیت های اقتصادی می توان انجام داد ؟ بهتر است در ابتدا مشخص کنیم که رویکرد ما نگاه به بخش خصوصی است چرا که این اعتقاد وجود دارد که بخش دولتی اصلا نباید وارد مقولات اقتصادی شود و این را تجربه تمامی کشورهای پیشرفته دنیا و این چند دهه اخیر خودمان نشان داده است.

همچنین رویکرد همیشگی ما نگاه جدی به بخش کارآفرینی است بدین معنی که آنهایی که کسب و کاری با سابقه داشته اند می دانند که چگونه از مشکلات سربلند بیرون بیایند و این نوشتار شاید تنها ایده ای به آنها بدهد برای توسعه بازار خویش. الله اعلم

به نظر می رسد در سال 1395دو موضوع برای کسانی که می خواهند کسب و کار جدیدی شروع کنند به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی باید روشن باشد. 

اول اینکه چه مهارت هایی برای حضور در بازار جدید باید داشته باشند و دوم اینکه چه کاری را شروع کنند(یعنی اینکه به ارائه چه محصول و یا خدماتی بپردازند)؟

با توجه به تغییرات تکنولوژیکی و شتاب توسعه محصولات، مهارت های مورد نیاز در بازارهای آتی را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

1. مهارت حل مسائل پیچیده

2. مهارت تفکر بحرانی

3. مهارت خلاقیت

4. مهارت مدیریت افراد

5. مهارت هماهنگی با دیگران

6. مهارت هوش هیجانی

7. مهارت قضاوت و تصمیم گیری

8. مهارت گرایش به خدمت

9. مهارتهای مذاکره

10. مهارتهای شناخت انعطاف پذیر

 

همانطور که می بینید در همین کسب مهارتها فرصتهای بی نظیر کسب و کار نهفته است. فرصت هایی نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه اپلیکیشن های کاربردی آموزشی و....

اما فرصتهای کسب و کاری که در سال 1395 می تواند برای فارغ التحصیلان ایجاد اشتغال و درآمد زایی نماید عبارتند از:

 

الف) حوزه نرم افزار و اپلیکیشن:

- نرم افزارهای تطبیقی(اپلیکیشن هایی که قابلیت مطابقت و مقایسه محصول و خدمات را به مشتریان بدهد)

- نرم افزار های کشاورزی(اپلیکیشن هایی که توانایی هدایت، برنامه ریزی و سازمان دهی یک فرایند تولید محصول کشاورزی را داشته باشد)

- نرم افزارهای پزشکی و تشخیص( اپلیکیشنهای ایرانی که بتوانند جایگزین و یا کمکی در جهت فرایندهای پزشکی و تشخیص درمانی باشند)

- نرم افزارهای دریافت( تمام اپلیکیشن های مالی موجود در بازار اپلیکیشن های پرداخت هستند و جای خالی اپلیکیشن های دریافت کاملا محسوس است.)

 

ب) حوزه گردشگری و تفریح

- گردشگری روستایی و طبیعتگردی که به کمترین امکانات نیاز داشته و تخصصین بازاریابی و مدیریت فراوانی نیز در کشور دارد.

- صنایع دستی بخش مغفول مانده صنعت گردشگری کشور است که با بازاریابی و اپلیکیشن های مناسب می تواند بسیار سودآور باشد.

 

ج) حوزه سلامت:

- یکپارچه سازی ابزارها، دستگاه ها(Health Devices) با سیستمهای دیگر موجود در بیمارستانها و مراکز درمانی.

 

د) در حوزه خرده فروشی و FMCG

- ایجاد یک جنبش و حرکت ملی در طراحی و بسته بندی محصولات و محصولات جدید که دانشجویان و فارغ التحصیلان طراحی و گرافیک بخوبی در این بخش می توانند ایفای نقش کنند.

در پایان خاطر نشان می سازم که بسیاری از فعالیتها و حوزه های کاری جدیدی وجود دارند که می بایستی توسط شرکتهای بزرگ انجام شوند و ما در این نوشتار به آنها نپرداخته ایم.

 

 

ثبت نظر :